מה חשוב לבדוק ועם מי להתייעץ לגבי פתיחת עסק משלכם?

מערכת שורש  ט חשוון, תשעט  10/18/2018

לא קלים הם הצעדים הראשונים בתחום העסקי וכדי לפתוח עסק משלכם יש צורך בלא מעט עצות טובות
.......................

לימודי קודש ולימוד דפי גמרה מועילים וטובים הם, אך לצד לימודי הקודש יש לחשוב גם על ענייני פרנסה. הקמה של עסק חדש יכולה להביא פרנסה לבית, למשפחה, לאישה ולילדים. הקמת עסק יכולה להתאים גם לאברכים צעירים וגם לאנשים בוגרים אשר רוצים להעניק סיוע מוחשי לילדים שבגרו, לסייע גם להם בהקמת בית ומשפחה. למעשה, יש השואפים להקים עסק שיפרנס את כל המשפחה ויהיה בבחינת עסק משפחתי. ייעוץ לעסק משפחתי יוכל לעזור בקבלת ההחלטות הנכונות שיובילו להקמת עסק משגשג.

צעדים ראשונים להקמת העסק
לא קלים הם הצעדים הראשונים בתחום העסקי וכדי לפתוח עסק משלכם יש צורך בלא מעט עצות טובות. יש כמה וכמה צעדים שכל עסק מתחיל חייב לעבור בהם ולפעמים, ייעוץ לעסק משפחתי יהיה אחד מהצעדים הללו. הצעד המקדים יהיה בחירת תחום הפעילות. האם לפתוח חנות ספרים? חנות למכירת מוצרי יודאיקה? מאפייה או אולי חברת הסעות? אין ספק שאפשר לפתוח עסק במגוון עצום של תחומים, מתן שיעורים וחינוך, עיצוב גרפי, תיווך והאפשרויות עוד רבות. אך לצד ההחלטה איזה עסק להקים יש להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס.
עסק שפועל כחוק צריך להירשם, יש לפתוח תיק במס הכנסה, במע"מ, בביטוח לאומי. כדאי להתייעץ ולהבין יותר לגבי הבדלים בין שותפות עסקית לבין חברה בע"מ, בין עוסק מורשה לעוסק פרטי. בנוסף, עסק שמתכוון להעסיק עובדים זקוק להכוונה בנושאי שכר, הכנת תלושי משכורת וכיוצא בזה. עסק קטן בדרך כלל לא שוכר חשב שכר בכיר אלא נעזר ביועץ מס שמתמחה גם בטיפול בשכר והכנת משכורות.

רישוי לעסק וביטוח
ישנם עסקים שמחייבים קבלת רישיון עסק. יש עסקים שעבורם, רישיון איננו חובה. עסקים בתחום המזון צריכים לקבל אישורים ממשרד הבריאות ויש עסקים שצריכים לפעול בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה. לאורך הדרך, בטיפול ברישוי עסקים וקבלת אישור מהעירייה לצורך פתיחת העסק יש לא מעט שאלות וסיבוכים. יש אנשי מקצוע אשר מייעצים ויודעים לכוון. למי פונים ואיך מקדמים את קבלת הרישוי – אלה דברים מאוד חשובים. במקביל, חשוב לא פחות לטפל גם בביטוח.

ביטוח לעסק איננו עניין של מה בכך. ניתן להתייעץ בנושא עם סוכן ביטוח או לפנות לחברת ביטוח אשר מציעה מגוון רחב של ביטוחים לעסקים. ייעוץ לעסק משפחתי או לא משפחתי יכול לסייע בקבלת החלטות כמו באיזו חברת ביטוח כדאי לבטח את העסק או האם כדאי להוסיף גם כיסוי חבות מעבידים וכיסויים נוספים.

מימון ופיננסים
לגבי פתיחת עסק משלכם כדאי להתייעץ גם עם גורמים המתמחים במימון ופיננסים. הלוואות עסקיות יכולות לאפשר לעסק חדש לממן את פעילותו, לאפשר רכישת ציוד וסחורה, עוד לפני שמגיעות הכנסות משמעותיות. יש בנמצא מגוון הלוואות ומימון ולא כולן נמצאות רק בבנקים. יש גופי מימון שמתמחים בהלוואות בערבות מדינה, למשל, וכן יש קרנות שמסייעות לבעלי עסקים מתחילים.

יועצים עסקיים ומאמנים
התייעצות אפשרית גם אל מול ארגונים שמלווים יזמים חדשים ואשר עונים על שאלות כגון כיצד יש לפרסם את העסק או כיצד יש להכין תוכנית עסקית. ישנם יועצים עסקיים ומאמנים עסקיים אשר מעניקים מעטפת שירות כוללת ליזמים ועסקים חדשים. בין היתר, ניתן לקבל עזרה בתכנון התוכנית העסקית או להתייעץ בשאלה איך עדיף לפרסם בתקציב צנוע יחסית. יועצים עסקיים מסבירים על החשיבות של הכנת תחשיבים, בניית תוכנית פעולה חודשית, חצי שנתית או שנתית והכנת תחזית הכנסות. מאמנים עסקיים יכולים לעזור גם בהתמודדות עם לבטים שונים או עם חוסר ניסיון במכירות וכך – העסק יתחיל לפעול בצורה טובה יותר.